Table of Contents

חווית משתמש UX

חווית משתמש UX

חווית משתמש UX הינה חלק משמעותי מאד בכל הקשור לבניית האתר, ויש לשלב בין חווית המשתמש לבין ההיררכיה אשר לטובת קידום האתר.
יצא לך אי פעם להוריד אפליקציה כלשהי לפלאפון, ולמרות שאין באפליקציה שום בעיה טכנית, מחקת אותה לאחר השימוש הראשון בה? ככל הנראה הבעיה חווית המשתמש בה איכזבה אותך ולכן היא

חווית משתמש UX
חווית משתמש UX

נמחקה.

חווית משתמש הפכה למקצוע בשנים האחרונות וישנם קורסים שונים המתמקדים בכל נושא ה-UX ו-UI.
לרוב, מעצבים גרפיים, מתכנתים או אנשים מקצוע הקשורים לבניית אתרים מסבים מקצוע לתחום זה, מהסיבה שהם בעלי ניסיון בתחום בניית האתרים ויודעים את האופציות הניתנות לשינוי.

User Experience במקרה ומישהו אינו ידע את ראשי התיבות….

אפל הינה דוגמה מעולה לחווית משתמש יוצאת מן הכלל, כאשר הינה נוחה לשימוש ומאפשרת שימוש פשוט ויעיל לכל סוגי המשתמשים.

מה אנו מחפשים בחווית משתמש UX?

1. שביעות רצון – מטרתנו שהלקוח יהיה מרוצה ויבין את המסר של האתר. לקוח מרוצה, זה לקוח שחוזר אלינו בעת הצורך ומפנה את חבריו אל האתר שלנו.
2. תפעול – התפעול של האתר והניווט חייב להיות פשוט ומותאם לכל משתמש אפשרי, החל מילדים ועד למתכנתים. כמובן שיש להתאים את האתר עפ”י האוכ’ אליה פונה השירות, אך האתר אמור לענות על צרכיהם של כל סוגי המשתמשים.
3. נוחות – מי לא אוהב שנוח לו? גם באתר האינטרנט שלנו אנו רוצים לאפשר ללקוח מבנה נוח של אתר על מנת לא לסבך אותך ולטרטר אותו ולהפנות אותו ישירות לשאלה או למוצר אותו הוא חיפש.
4.זיכרון – מטרתנו שהלקוח יזכור את המסרים, פרסומות וסלוגנים שאנו משווקים ויזכור את חווית השימוש באתר שלנו להבא, שבמידה ויזדקק לדבר כלשהו מהתחום, יכנס ישירות לאתר שלנו ולא יחפש את המוצר או השירות דרך גוגל.
חובה לדעת להחדיר את המסר דרך אתר האינטרנט שלנו.
5. יעילות – בסופו של דבר, ככל הנראה אתה מתלהב יותר מהנושא בו אתה עוסק, ולמרות ההשקעה הרבה שלך באתר האינטרנט וכתיבת התכנים השונים שבאתר, את הלקוח זה לא מעניין, הוא רק רוצה לצאת עם תשובה לשאלתו, לכן חשוב להיות יעיל וממוקדת בתשובות לשאלותיהם של הלקוחות השונים ומתן מענה מהיר.
המטרה הסופית שלנו היא שהלקוח יחזור וירצה להשתמש בשירותינו בעת הצורך.

תהליך אפיון חווית משתמש UX באתר האינטרנט שלנו

מהם בעצם תפקידי המעצבים של האתרים?

– תפקידם העיקרי הוא להוריד את אחוז הנטישה מהאתר שלנו ולצמצם את אחוז ההמרות של האתר, נתונים אלו חשובים מאד לקידום מבחינת קידום בגוגל או במנוע חיפוש אחר, וחשובים לנו למען להשאיר את לקוחותינו.

מה עלינו לשאול את עצמנו לפני בניית האתר?

1. מהו היעד העסקי שלנו?
– עלינו לענות ללקוח בהקשר למוצר ותמיד לנסות לכוון ישירות למטרה, מהסיבה שללקוח אין זמן ואינו מעריך את כל עבודתנו, מה שמעניין אותו זה, התשובה ועכשיו. לנסות לכוון למכירה!
2. מיהו קהל היעד שלנו?
– יש לשאול את עצמנו לאיזה אוכלוסייה אנו פונים?כיצד לדבר אליהם?ומה מעניין אותם?אילו פרסומות להכניס ומה הם המבצעים המתאימים להם?
3. מהי הפונקציונליות?
4.מהו תפקיד המעצב של האתר?
5.מהו תפקיד המתכנת?

6. בקרת איכות QA
– יש לבצע מאין “הרצה” לאתר האינטרנט ע”י חברה חיצונית או חברי החברה על מנת לתקן ולערוך שינויים אחרונים לקראת פרסום האתר.

עיוורון באנרים והפתרונות:

– אפשרות לשימוש בקול, על מנת “להכריח” את הלקוח להאזין לפרסום שלנו.
– גודל ענק, כמו  בחיים, הגודל הינו היבט התופס את העין של הלקוחות.
– פרסום ברקע של האתר, בדר”כ פרסומות אלו ניתן לראות בפורטלים גדולים. פרסום זה יקר יותר ומיועד לחברות בעלות תקציב גבוה.
– השתלטות עם וידאו, כפי שנעשה לאחרונה בYoutube, כאשר על מנת להגיע לסרטון אותו מחפש הלקוח, עליו לעבור צפייה בסרטון של כמה שניות.
-צבעים בולטים ואפקטים, על מנת למשוך את עיניו של הגולש.

שימוש בקול – מדוע נגד?

שימוש בקול בפרסומות השונים שבאתרי האינטרנט, אינם תמיד מועילים לטובת המפרסם, אמנם, תשומת הלב של הלקוח הכרחי במידה והרמקולים פועלים במחשב בו משתמש, אך לעיתים התגובות והמחסומים שיש לאפקט זה, לא עובדים לטובת המפרסם:
– גולש בלי אוזניות, לא מעט מחשבים אינם מחוברים לרמקולים או לאוזניות.
– כבדי שמיעה.
– אין כרטיס קול.
-יכל להבהיל כתצואה מצליל פתאומי.
-תקלות במחשב.

שימוש בקול – מדוע בעד?

– דוגמה לסיום התקנה, כאשר מדווח ללקוח על סיום פעולה.
– צלילי אזהרה.
– מערכת מבצעית.
-משחקי ילדים.
– אתר חוויתי.
-אתר מוזיקלי

יש להתאים את השימוש בקול לסוגי האתרים והתוכנות השונות ברחבי האינטרנט.
בדר”כ השימוש בקול מתאים למשחקים המיועדים לצעירים, ומרתיע מבוגרים בעת גלישתם.
שימוש במוזיקה יכל להשתלב באתרים הקשורים ללהקות, כלי נגינה וכו’…

ניווט באתר

יש לשאול את עצמנו תמיד:
-האם הגולש יודע בכל רגע היכן הוא נמצא באתר?
-האם הגולש מבין מהיכן הגיע?
-מהן האופציות לעמודים אליהם הוא יכל להגיע?

הפשוט והמורכב

על מנת שהאתר שלנו ישלב בין חווית משתמש, וקידום אתרים בצורה מקסימלית, עלינו תמיד לחשוב על קהל היעד שלנו אליו מיועד אתר האינטרנט, לסיכום נחזור על המלצות לחווית המשתמש:
– פחות לחיצות עד היעד המבוקש.
– לוגואים וסמלים מובנים לגולש.
-צמצום במידע שבחלון המסך (עמוד הבית).
– חלוקה טובה לקבוצות.
– צמצום שלבים בתהליך הרשמה.
– משוב ותגובה למשתמש.
– תחושת בטחון והבנה.
– מסר ברור.
– ציפייה של המשתמש.
– בדיקת המתחרים.

מתי עלינו להיזהר?

– כשהאתר שלנו גורם ללקוחות שונים להתלבט יותר מדי במגוון הפעולות שבאתר.
– דבר זה גורם ללקוח לאבד סבלנות ומקשה עליו לקבל את ההחלטה.
– גורמים שבגללם הלקוח ינטוש את אתר האינטרנט שלנו.

שימוש בפרסונות

פרסונות הן למעשה פרופילים שונים שאנו בונים על מנת לנסות ולהמחיש את כל סוגי הלקוחות המיועדים לאתר שלנו, יש להתאים את הפרסונות לפי אופי הלקוחות השונים המתאימים למוצר. ע”י פרסונות אלו, נדע האם האתר תואם לכל סוגי האופי השונים של לקוחותינו, והאם האתר למעשה עונה על כל השאלות השונות של הלקוחות וצרכיהם.

בפרסונות תמיד נשים לעצמנו תמונת משתמש המתאר את “סוג” המשתמשים ונציין את גיל הפרסונה, מגדר, מצב משפחתי, אופי, מצב סוציו אקונומי, ומקצוע.
רצוי לציין גם ביקורות ותגובות אפשריות של הלקוח.

תוכנת עזר להצגת האתר?

תוכנת “Axure RP” הינה תוכנה, הדומה לPower Point, ומאפשרת הצגת האתר ללקוחות מקדמי האתרים, על מנת לקבוע עיצוב כולל של האתר.
בתוכנה זו תוכלו לערוך הדמיות שונות ומצגות על מנת לתכנן את עתידו של אתר האינטרנט שלכם.
(מומלץ תמיד לעבוד על דף אינטרנט בגודל 600- 800).